Wat is AI Eye Tracking

Zoals de naam zelf al suggereert, gaat het bij AI Eye Tracking om het tracken van de bewegingen van de ogen. In dit geval met behulp van artificial intelligence. Waar er voorheen altijd ‘fysieke’ eye tracking-onderzoeken werden gedaan, zijn we inmiddels zover dat we met de verzamelde data uit deze testen nu kunnen voorspellen hoe de bezoekers zullen reageren. 

Werking

Het is eigenlijk vrij simpel: een creative wordt door de tool geanalyseerd en genereert vervolgens een fogmap en een heatmap. Met behulp van AI in combinatie met een algoritme wordt berekend hoe een bezoeker in de eerste 5 seconden zal reageren op de creative. Deze gebieden van aandacht worden vervolgens gehighlight. Ook worden er vier metrics gehanteerd die elk een score krijgen. In de AI Eye Tracking-tool wordt er gekeken naar de volgende vier metrics: 

  1. Aandacht: Hier is het uiteraard belangrijk dat er genoeg aandacht en dus focus ligt op de relevante elementen.  
  1. Duidelijkheid: Is het voor bezoekers duidelijk wat ze zien en begrijpen ze het ook? 
  1. Cognitieve lading: Hoe belastend is de creative voor het brein om te verwerken? Een drukke creative betekent zeer waarschijnlijk een extreme cognitieve lading.  
  1. Engagement: Hoe groot is de kans op engagement na het zien van de uiting? 

Op basis van deze metrics is het al mogelijk om te zien of de creative duidelijk is of optimalisatie nodig heeft. 

Benchmarking

Daar blijft het echter niet bij. Het is tegenwoordig ook mogelijk om met AI Eye Tracking de performance te testen en zelfs te benchmarken tegen andere creatives uit een specifieke markt. Zo kun je selecteren wat het doel is van de creative: brand building of conversie. Vervolgens kies je de markt waar het voor is gemaakt, wat kan variëren van FMCG (eten, beauty, mode, etc.) tot de automotive industrie en zelfs de reisindustrie. Als laatste kies je de use case, waarbij de selectie gemaakt kan worden tussen digital advertising (display en social), traditionele advertising (print en OOH) en websites (brand en e-commerce). De creative wordt niet alleen getest op de vier hoofd metrics, maar ook gebenchmarkt, waarbij er duidelijke feedback wordt gegeven en zelfs optimalisatie suggesties. 

Ontstaan van de tool

De AI Eye Tracking-tool is ontwikkeld met behulp van neurowetenschappers die ruim 20 jaar ervaring hebben met fysieke eye tracking-onderzoeken en andere neurowetenschappelijke onderzoeken. Uit al deze onderzoeken zijn meer dan 100 miljard datapunten van hersenreacties verzameld en getraind door meer dan 100 machine learning modellen om een algoritme te creëren. Hier is een AI-tool uitgekomen die op basis van het algoritme voorspelt hoe bezoekers potentieel zullen reageren op een creatieve uiting. En het mooie is dat de tool speciaal ontwikkeld is voor marketeers.